Zajęcia indywidualne czy grupowe dla dziecka?

Częstym pytaniem wśród rodziców, których dzieci nie chodzą jeszcze na kurs angielskiego, jest:

czy lepsze będą zajęcia grupowe w szkole językowej, czy lekcje indywidualne?

Wydawać by się mogło, że forma nauki 1:1 jest bardziej komfortowa. Bo wówczas lektor jest bardziej skupiony na uczniu i może poświęcić mu całe zajęcia.

Tylko, jeśli chcemy być rzetelni w omówieniu tej formy nauki, powinniśmy odpowiedzieć na pytanie – czy dziecko coś traci, jeśli nie uczestniczy w lekcjach grupowych ze swoimi rówieśnikami?

Zacznijmy od tego, że w grupie możliwe są różnorodne aktywności. A poza tym: jest przestrzeń na pracę w parach, grupach, czy drużynach. Naturalnie występują interakcje pomiędzy uczniami, bo mogą zadawać sobie pytania, pokazywać i zgadywać różne gesty i komendy. Każdy ma możliwość wniesienia czegoś od siebie w trakcie zajęć.

Jedno jest też pewne – w większym gronie jest więcej śmiechu i zabawy. 🙂

Co innego podczas zajęć indywidualnych

Uczeń może wejść w interakcje wyłącznie ze swoim lektorem. A to daje ograniczone możliwości. I może niestety wydawać się monotonne, ponieważ im młodsze dziecko, tym więcej bodźców potrzebuje, do podtrzymania zainteresowania i motywacji. 

Tutaj ważna jest jeszcze jedna kwestia. Dzieci uczą się głównie na zasadzie naśladowania swoich rówieśników. Obserwują, co robią i mówią pozostali. A następnie to powtarzają. Widać to doskonale w domach, w których młodsze dziecko naśladuje starsze, a przez to szybciej nabiera nowych umiejętności.

Na zajęciach grupowych dzieci mają zapewnioną świetną stymulację do dobrego zapamiętywania różnych zwrotów, które wypowiadane są wielokrotnie przez różne osoby z grupy. Idealnym przykładem obrazującym to jest zabawa w „Sklep”, gdzie uczniowie wcielają się w role: kupujących i sprzedającego. W takich sytuacjach tworzy się stopniowo środowisko do naturalnej komunikacji. Dokładnie tak, jak w realnym życiu. 

Żeby nie być niesprawiedliwym, musimy tutaj dodać, że oczywiście są sytuacje, w których zajęcia indywidualne okazują się być lepszą formą nauki. Trzeba jednak wziąć pod uwagę kilka aspektów i zastanowić się nad potrzebami ucznia. 

Jeśli dziecko jest introwertyczne, ma problemy ze skupieniem uwagi, czy współpracą z rówieśnikami w grupie, wtedy dobrze jest rozważyć wybór zajęć indywidualnych.

Dla kogo również okaże się lepsza ta forma nauki?

– dla tych, którzy potrzebują nadrobić materiał szkolny

– dla tych, którzy są nieśmiali i wstydzą się odezwać w grupie

– dla uczniów, którzy potrzebują indywidualnego tempa, mają inne potrzeby, czy nie mogą czasowo dopasować się do zajęć grupowych, bo mają w tym czasie inne zajęcia

– dla tych, co potrzebują więcej zajęć w tygodniu, bo np. przygotowują się do egzaminów

Zajęcia indywidualne sprawdzą się również lepiej dla uczniów starszych, gdyż młodsi potrzebują interakcji z rówieśnikami i w ten sposób lepiej się uczą.

Być może nie jesteś do końca przekonany, która opcja zajęć będzie lepsza dla Twojej pociechy, dlatego chętnie doradzimy Ci w tej kwestii. Wystarczy, że do nas napiszesz lub zadzwonisz i opowiesz o swoich potrzebach i oczekiwaniach. 

Autorka: Magdalena Witaszek, dyrektor metodyczna w Szkole Języków Obcych SPARROW w Osjakowie, Wieluniu i Działoszynie; lektor z ponad 10-letnim doświadczeniem w nauczaniu, opiekun metody Teddy Eddie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Chcesz zobaczyć jak wyglądają u nas zajecia?

zapisz się na bezpłatną lekcje pokazową wypełniając poniższy formularz





    WITAMY W SZKOLE JĘZYKÓW OBCYCH SPARROW

    ZAPISZ SIĘ NA BEZPŁATNĄ LEKCJĘ POKAZOWĄ